Bruks

I brukshundetrening benytter man seg av hundens naturlige sanser som lukt, hørsel og syn.
Her i Norge har vi to forskjellige aktive brukshundegrener; spor og rundering.

Spor
Hunden skal følge et spor som er tråkket opp. Ved hjelp av det skal den finne og plukke opp/påvise gjenstander/pinner som er lagt i sporet.

Dette er også en konkurransegren som deles opp i flere forskjellige klasser. D er den letteste klassen og A er den høyeste og vanskeligste klassen. Det er i klasse A man kan oppnå cert og championat og kvalifisere seg til Norsk og Nordisk Mesterskap.

Vanskelighetsgraden går på lengden av sporet, terreng, vinkler og antall gjenstander i tillegg til værforhold osv.

Ved siden av selve sporet er det også 2 andre deler i en sporkonkurranse:
I feltsøk skal hunden ved hjelp av luktesansen søke etter gjenstander i et overtråkket område på 50 x 50 m. Gjenstandene kan være hanske, lommebok, plastboks el. Hunden skal finne og bringe gjenstandene tilbake til fører innenfor et angitt tidsrom.

Den andre delen er rene lydighetsøvelser med bla apportering, lineføring, innkalling osv.

Det avgis poeng i de forskjellige øvelsene.

Rundering
Rundering går ut på at hunden skal søke opp mennesker/figuranter som er plassert ut i terrenget. Den skal løpe i buer ut i terrenget og på overvær finne figurantene. Når den har funnet figurantene skal den enten ved hjelp av bringkobbel eller standhals markere funnet.

Bringkobbel er et kobbel som festes rundt hundens hals, som hunden tar i munnen for så å løpe tilbake til føreren. Deretter viser hunden føreren vei ut til figuranten.

Ved standhals markerer hunden funnet ved å bjeffe, slik at føreren ved hjelp av lyden kan finne frem til figuranten og hunden.

Akkurat som i spor er rundering også en konkurransegren. Den deles opp i de samme klassene D til A og feltsøk og lydighetsøvelsene er de samme som i sporkonkurranser.

Vanskelighetsgraden i rundering går på hvor langt søksområdet er, hvor mange figuranter som skal bli funnet og hvor godt gjemt figurantene er i tillegg til terreng, værforhold osv.

Regelverk for Brukshundprøver (nbf) finner du på nkk.no

Bruksgruppa i Tønsberg Hundeklubb har flere aktive ekvipasjer som både trener og konkurrerer.

På torsdager har vi brukslydighetstrening på klubbens bane på Barkåker. Vi har ingen instruktør på treningene, så det er lagt opp til at alle hjelper hverandre og bidrar med det de kan.

For skogsøvelsene – spor, rundering og feltsøk – har vi pr i dag ingen faste organiserte treninger i regi av klubben.

Brukshundetrening krever mye tid siden det er både lydighet og flere skogsøvelser å jobbe med.  Spesielt for å trene rundering og spor må man kunne sette av tid til å trene egen hund og også til å bistå de man trener sammen med.

Hvis man ikke har noen kjennskap til brukshundesporten fra før, anbefaler vi at du går et kurs i spor eller rundering for å få et innblikk. Det kan være greit å gå et grunnleggende lydighetskurs før man evt går videre med brukslydighet.

Har du lyst å komme i gang med dette så send en epost til leder i bruksgruppen. Du finner epostadressen til de forskjellige gruppelederne under fanen styret på nettsiden vår.