Agility

Agility i Tønsberg hundeklubb

Fokuset for THK agility er å skape et læringsrikt felleskap og miljø for agility. Her skal det være rom for de som ønsker å ha agility som en hyggelig hobby og de som ønsker å satse. Vi møter hverandre med et hei og smil på trening. Vi forsøker å hjelpe hverandre og gi hverandre råd. Agilitygruppa har to faste treningskvelder med instruktør; mandager og tirsdager. Ellers kan man trene agility når plassen er ledig for fritrening. (egen kalenderoversikt for dette)

Klubben prøver å holde både nybegynner og videregående kurs noen ganger i året, i tillegg inviterer klubben jevnlig instruktører utenfra for å holde kurs.

Agilitygruppa arrangerer stevner noen ganger i året hvor gruppens medlemmer forventes å hjelpe til.

Ved spørsmål ta kontakt på epost: thkagility@gmail.com eller send oss en melding på messenger enten via facebooksiden til Tønsberg hundeklubb eller til en av styremedlemmene til agilitygruppen som dere finner på vår nettside under Styret.

Medlemmer i Tønsberg Hundeklubb kan følge THKagility på facebook for informasjon og kan be om medlemskap. Det er kun medlemmer som kan bli med i denne gruppen.

Treningstider:

Mandager
Gr 1: 17:30 – 19:30 (med instruktør)
Gr 2: 19:45 – 21:45 (med instruktør)

Tirsdager
Gr 1: 15:15 – 17:15 (med instruktør)
Gr 2: 17:30 – 19:30 (med instruktør)
Gr 3: 19:45 – 21:45 (med instruktør)

Dersom du ønsker og starte opp og være med i våre treningsgrupper må du først ha gått et nybegynner og et videregående kurs, med mindre du allerede har vært aktiv i annen klubb tidligere eller har annen relevant erfaring.  Før oppstart i treningsgrupper er det viktig med grunnleggende lydighet OG basiskunnskap i agility som for eksempel sitt/stå/dekk og å bli samt å kunne ha hunden løs på treningsplassen uten å stikke av og ha vært gjennom hinder og innlæringsmetoder med instruktør. Det kreves også at du må være medlem av Tønsberg hundeklubb.
Det koster kr 500,- i utesesongen å være med på gruppetreninger med instruktør. Kopi av innbetaling treningsavgift bes legges ved ved innmelding.

For melde deg på gruppetrening så sender du en epost til : heidiifon@gmail.com og skriver hvilken gruppe som passer best for deg og gjerne en alternativ gruppe da det kan være fullt på en gruppe.

Om vinteren fra oktober til februar har vi leid et drivhus på Gjennestad som medlemmer. Her kan man melde sin interesse og være med på treningsgrupper og fritrening etter avgift. Mer informasjon om dette kommer på facebooksiden til THKagility.

Agilitygruppa i Tønsberg Hundeklubb består av et 70-talls aktive medlemmer. De fleste trener jevnlig og konkurrerer.

Agility er delt opp i 3 vanskelighetsgrader og 3 størrelsesklasser innenfor hver klasse. THK har ekvipasjer i alle klassene. Vi har dessuten 3 utdannede agilitydommere i klubben. Mange av de aktive er i tillegg utdannet instruktører på ulike nivåer. Agility er en hundesport som kan sammenlignes med sprangridning. Forskjellen er at agility består av en rekke type hindre som feks hopp, slalom, balansehindre, tunneler osv – ikke bare hopphindre som i sprangridning.

Agility er åpent for rasehunder så vel som blandingshunder – store som små.

Derfor er agility delt opp i forskjellige størrelsesklasser:

X-small er for hunder under 28 cm
Small er for hunder mellom 28-35 cm
Medium er for hunder fra 35–43 cm
Large er for hunder mellom 43 – 50 cm
X-large er for hunder over 50 cm

Se nkk.no for mer informasjon om agilityregler.