Rally

Rally lydighetsgruppa er en ny gruppe  i Tønsberg Hundeklubb. Vi er mellom 15 -20 mer eller mindre aktive ekvipasjer. Noen er kun med på treninger, mens andre deltar både på treninger og i konkurranser. Vi har ekvipasjer fra nybegynner- til elitenivå.

THK Rally har også sin egen facebookside som man kan melde seg inn i https://www.facebook.com/groups/2254541808130579

Rally lydighet er en hundesport hvor glede, samspill og holdninger er det aller viktigste, og det passer for alle typer hunder. Samarbeid, godt humør og en positiv holdning er viktigere enn presisjon. Øvelsene består av momenter fra lydighet, freestyle og agility.

Alle øvelsene som skal utføres presenteres på skilt som står på bakken, og vanskelighetsgraden og mengden skilt man må beherske øker jo høyere klasse man er i. I Elite bør/må man beherske alle øvelsene fra kl 1 til Elite. Hvert skilt beskriver en øvelse eller kombinasjon av øvelser som du som fører må forstå og så fortelle for hunden hva den skal gjøre; altså som en kartleser i rally (bilrace).

Vi anbefaler å delta på et nybegynnerkurs i Rally lydighet før man deltar på treningene, men det er ingen forutsetning.

Konkurranser
Det er normalt 4 ulike klasser (1, 2, 3 og Elite), men noen ganger er det rekruttklasse i tillegg. Rekrutt er en uoffisiell klasse.

Konkurranser i RL foregår ved at 15-22 nummererte skilt settes sammen til en bane som er bygget av klassens dommer. Deltakerne får «briefe» banen i 10 minutter før konkurransen starter. Under denne tiden svarer dommeren villig på spørsmål, men under selve konkurransen har ikke dommeren lov til det. Mens konkurransen pågår står dommeren i banen og noterer på kritikkskjemaet. Alle startende har i utgangspunktet 200 poeng, og så trekkes det eventuelt fra poeng etter gjeldende kriterier.

Man må ha 3 napp (en bestemt poengsum i hver enkelt klasse) eller direkte opprykk (en høyere poengsum) for å kunne avansere til en høyere klasse i fremtidige konkurranser.

Mer info finner man på Norsk Rallylydighetsklubb sin hjemmeside www.rally-lydighet.com